Een 'nieuw' eiland ontdekt! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Fransis Vries - WaarBenJij.nu Een 'nieuw' eiland ontdekt! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Fransis Vries - WaarBenJij.nu

Een 'nieuw' eiland ontdekt!

Door: Fransis de Vries

Blijf op de hoogte en volg Fransis

14 Maart 2013 | Indonesië, Denpasar

Hallo allemaal!

Terwijl ik dit schrijf, lig ik alweer in bed voor ons laatste nachtje in Java. Wat een ervaring zeg! Laat ik bij het begin beginnen.

Afgelopen vrijdag werden we om half 4 's ochtends bij het hotel opgehaald met de taxi om om 06:30 het vliegtuig naar Jakarta te pakken. Mooi op tijd dus. Na een vlucht van 2 uur en wat extra slaap kwamen we op Jakarta aan. Hier hebben we de bus gepakt naar een treinstation om vanaf daar met de trein te reizen naar Bandung, was het idee dus.
Aangekomen op het treinstation bleek dus dat de trein volzat! Ja, vol. We konden niet eens meer tussen de goederen en kippen zitten. ;) Al hadden we dat vast niet gedaan, aangezien Nita nachtmerries krijgt van elk dier dat vleugels heeft. ;)
Na wat informatie hier en daar in gebrekkig engels konden we uiteindelijk met z'n 7en met een busje naar Bandung gebracht worden, best goed geregeld dus. Na een paar uur hobbelen kwamen we aan in Bandung, waar we gelukkig al een hostel hadden geboekt, want ik kon me ogen niet meer openhouden. Een inimini kamertje, waar je gezellig samen met je wc onder de (koude) douche stond, maar het was ook geen geld natuurlijk (ongeveer 7 euro p.p)
'S avond zijn we op goed gevoel naar de stad gelopen om een tentje te zoeken waar we wat konden eten. Wat een enorm verschil met Bali is deze grote stad!! Het is er heel druk op straat (wat we natuurlijk al een beetje gewend waren), en we hebben zoveel mensen gezien die op straat leven, die bedelen, mensen zonder armen en/of benen, mensen die echt heel erg ziek zijn, mensen die over straat kruipen door al het vuil heen. Heel heel indrukwekkend. (wat hebben wij het toch goed!!) Het stinkt ook echt enorm in zo'n stad trouwens.

De volgende dag zijn we op tour geweest door theeplantages (heel mooi!!), aardbeien plantages waar we onze eigen aardbeien mochten plukken, en opeten natuurlijk. Dit waren de lekkerste aardbeien die ik ooit heb gehad! Ook hebben we een krater van een vulkaan bekeken, deze was gevuld met zwavelzuur, wat een hele aparte blauw/grijs/witte kleur geeft. Ook hier stonk het echt heel heel heel erg. Na wat extra informatie blijkt dus dat het zwavelzuur zo stinkt. We werden trouwens overladen door chinezen/javanezen en alle andere soorten aziaten die met ons blanke (maar we hebben al heel wat zonuren gezien hoor!) mensen op de foto wilden. Erg irritant na een tijdje!

Zondag zijn we doorgereden naar Pagandaran, een dorpje aan de kust. Na een enooooorme reis van ongeveer 10 uur in een busje, met een chauffeur die overal doorheen crosst alsof er geen 7 meiden in de auto zitten, zijn we toch veilig aangekomen! We hadden een fijne hostel (wel koude douche ;), met aardige mensen en ook nog eens aan het strand!

Maandag zijn we weer op tour geweest, dit keer naar de Green Canyon. We hebben een tussenstop gemaakt bij een bedrijf dat schildpadden en hun eieren redt die aanspoelen op de kust. We konden deze beestjes van heel dichtbij bekijken en mochten ze vast houden, super vet! Daarna zijn we doorgereden naar de Green Canyon. Hier hebben we een tocht op de boot gemaakt van 20 min, door een super mooie natuur tussen rotsen in. Aangekomen op een punt waar we niet verder konden mocht iedereen met een gids het water in. Helaas kon ik niet mee, ik had vorige week een blaartje op de bovenkant van me voet, en die is dus afgelopen week gaan ontsteken. Op dat moment kon ik alleen nog maar strompelen. Me voet was helemaal rood en dik. De gids zei dat er teveel bacteriën in het water zaten, dus was het niet slim om te gaan zwemmen. Na alle verhalen van Roxanne, Nita en Sandra weet ik dat het echt de moeite waard was om te zwemmen.
Dezelfde dag ben ik met de gids langs de dokter gereden, deze heeft er even naar gekeken en ik heb antibiotica gekregen. Nu (donderdagavond) gaat het alweer een stuk beter, ik kan weer normaal lopen, maar mag nog niet zwemmen en me kuur loopt nog tot zaterdag. Trouwens, zo'n consult en antibiotica + 2 soorten pijnstillers kosten bij mekaar, jawel 6 euro. Echt zo weinig geld, voor wat ik ervoor heb gekregen!!

Natuurlijk moest er ook even een dagje strand ingepland worden, dus dinsdag hebben we heeerlijk gerelaxed. 'S avonds toen we in een restaurantje bij het strand zaten kwam onze gids en een vriend van hem bij ons zitten. We hebben super lang met ze gepraat. Wat een boel inside information hebben we opgedaan. Bijvoorbeeld dat als je hebt gestudeerd in Indonesie, dat het heel moeilijk is om aan werk te komen. Als je al aan werk wilt komen moet dat via connecties gaan, dus via je vrienden, familie of een geld- connectie. Zo vertelden ze dag een man, die enigeering had gestudeerd, nu dus gewoon op straat leefde omdat hij geen baan kon vinden, en dus niet de goede netwerken had.
Ook vertelden ze over de Tsunami die in 2006 op Java was. Ze hadden het allebei van heel dichtbij meegemaakt. Erg indrukwekkende verhalen. Ook de nasleep van die tsunami is nog steeds te zien in de omgeving, denk aan verwoeste huizen, die er nog steeds staan.

Woensdags zijn we met de trein naar Yogyakarta gegaan. Erg chill in de trein, wel heel warm. Hier hebben we ook een mooi hotelletje gevonden waar we nu voor weinig geld verblijven, nog steeds een koude douche ;). 'S avonds zijn we met een fiets- taxi ( Ik en Nita voorop in een bakje, een oude man die ons overal heen fietst, voelde me echt een rijke luiaard, maar het was wel heel chiill natuurlijk!) naar Malioboro geweest om wat te eten, dit schijnt de meest drukst bezochte straat te zijn, met veel restaurantjes en barretjes. We konden welgeteld 1 normaal restaurant vinden, maar ik denk dat we verkeerd zaten ;)

Vandaag hebben we een lange tour gedaan door alle bezienswaardigheden van Yogyakarta. We hebben de paleis van de sultan gezien, een tempel (naam even kwijt) met heel veel trappetjes en beelden met heel veel hoofden en armen. Hier waren de gevolgen van de aardbeving heel goed te zien, de helft van de tempel was ingestort. Daarna zijn we doorgereden naar een dorpje dat aan een vulkaan lag. Deze vulkaan is nog steeds actief, en in 2010 is de laatste uitbarsting geweest. We zijn in een jeep gestapt om over erg veel keien en zandweggetjes de gevolgen te bekijken. Heel veel kapotte huizen, dode bomen, veel opgedroogd lava. Erg bijzonder allemaal. Ook de foto's van voor en na de uitbarsting waren indrukwekkend om te zien.
Als afsluiting hebben we de bekende tempel Borobordur bekeken, Wow! Een hele grote mooie tempel, foto's komen snel! Ook hier werden we erg veel op de foto gezet door alle Aziaten. Hier werden we ook overvallen door alle kooplui, die souvenirs wouden verkopen aan ons. Ik ben veelste nieuwsgierig en sta overal bij te kijken, dit vatten ze gelijk op dat we wat van ze wllen kopen. Op den duur hadden we een hele groep om ons heen staan te schreeuwen dat hun de beste prijzen hadden. We zijn maar snel doorgelopen. ;)

Morgen gaan we weer terug naar Bali met het vliegtuig. Het was een mooie, indrukwekkende week, maar ik kijk er wel echt weer naar uit om weer ' thuis' in ons eigen hottelletje te zijn. We zijn allemaal aardig gesloopt, maar dat was het zeker waard!!

Tot snel, ik denk aan jullie in het koude Nederland!

XXXXX Fransis

• 14 Maart 2013 - 19:12

Oma:

Zo, deze reis was dus echt weer een cultuurschok! Wat goed dat jullie zoveel van het dagelijks leven hebt gezien en ervaren! Doe je winst ermee! Toch wel fijn je weer " op honk" te weten,. Jullie hebben heel wat te verwerken, denk ik. Geniet nog maar een poosje na! Wanneer kom je weer naar huis? Gr. En liefs van opa en oma.

• 14 Maart 2013 - 20:17

Jannita:

Wat fijn dat je zo geniet. Gelukkig gaat hetgeen stuk beter met je voet! Kom maar even bij van je cultuurshock erg indrukwekkend wat je ziet.
    Spreek je zondag, liefs mama